Leestijd: 2 minuten

Wervend, klantgericht en overtuigend schrijven is lastig. Je moet ook met zo veel dingen rekening houden. Inhoudelijk moet je tekst kloppen, de structuur moet goed zijn en je wilt een aansprekende stijl gebruiken om je lezer te raken. Bij dat laatste past één ding absoluut niet en dat is het cliché.

Hoewel iedere ondernemer graag origineel overkomt, grijpen de meeste toch snel naar clichés. Hoewel dat best verklaarbaar is – een cliché is immers makkelijk – is het ook zonde.

Wat is een cliché?

Volgens Van Dale is een cliché een overbekende waarheid of een al te vaak gebruikte uitdrukking.

Voorbeelden van clichés

  • Welkom op de website van … (je laat mensen zich welkom voelen door aan te bieden wat ze zoeken, niet door zo’n holle frase)
  • Naar aanleiding van ons gesprek op ….. (vermijd alle zogenaamde voorzetseluitdrukkingen)
  • Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd … (dat leest toch niemand meer!)
  • Bij ons bedrijf staan service en kwaliteit hoog in het vaandel … (maar eh.. bij welk bedrijf is dat niet zo?)

Maar wat dan?

Laatst sprak ik een accountant. Hij zei “Ik schrijf altijd ‘vertrouwende erop u hiermee van dienst te zijn’. Dat is toch mooi algemeen en beleefd?” Algemeen is het zeker, en daarin schuilt juist het probleem. Algemene dingen vallen mensen niet op. Het is niet meer dan een soort bladvulling geworden. Omdat we vinden dat we niet direct na de inhoud van onze brief af kunnen sluiten, zetten we er nog maar een cliché tussen.

Praktijkvoorbeeld: een voorstel of offerte uitbrengen

Je hebt vorige week een potentiële klant gesproken en brengt nu een schriftelijk voorstel uit.

Foute beginzin:
Naar aanleiding van ons prettige gesprek van vorige week, stuur ik je hierbij mijn offerte.

Goede beginzin:
Vorige week spraken wij elkaar over een training voor jouw medewerkers. Interessant om te horen hoe gemotiveerd jouw medewerkers zijn om klantgerichter te schrijven. Je ontvangt hierbij mijn voorstel voor de training.

Tip 1: beschrijf in een beginzin wat de feitelijke situatie was en grijp terug op iets wat tijdens dat gesprek gezegd of gebeurd is. Zeker als het een prettig gesprek was, neemt je je lezer in herinnering weer even mee terug naar die afspraak.
Tip 2: schrijf niet Ik stuur u … maar U ontvangt … Het gaat immers niet over jou maar over de ander.

Foute afsluiting:
Vertrouwende erop u hiermee van dienst te zijn, verblijf ik ….
of
Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben …

Goede afsluiting:
Ik heb met plezier aan dit voorstel gewerkt. Heb je nog vragen? Bel of mail me gerust. Volgende week dinsdag neem ik contact met je op om jouw reactie te horen.

Tip 1: verwerk positiviteit in je afsluiting. Je lezer waardeert het als je met plezier iets voor hem of haar geschreven hebt.
Tip 2: geef je lezer aan dat je bereikbaar bent voor vragen en doe actief een voorstel om op het voorstel terug te komen. Wedden dat je lezer jouw follow-uptelefoontje al verwacht?

Aan welk cliché stoor jij je regelmatig? Laat het me weten, ik ben benieuwd!

Meer weten?

Wil je zelf ook wel eens van je eigen clichés af? Laat me dan met je meedenken en bel of mail me: 06 48 76 79 96 of info@krispiratie.nl

Volg mij ook op social media!

Schrijf een reactie