Leestijd: 2 minuten

Schrijf je om te informeren?

Wat zijn communicatiedoelstellingen en waarom zijn ze relevant?

Als ik aan opdrachtgevers vraag wat het doel van een bepaalde boodschap aan klanten moet zijn, dan hoor ik vaak: informeren over ….

Toch is puur informeren vaak niet je communicatiedoel.

Tenzij je natuurlijk nu.nl of De Telefoongids bent.

Uiteraard: jouw boodschap kan best informerend van aard zijn.

Maar meestal zit er een diepere doelstelling achter. Bij het bepalen van de communicatiedoelstelling gebruik ik vaak de driedeling: Kennis, Houding en Gedrag. Ik zal met een voorbeeld laten zien wat ik bedoel.

Stel: je bent een verzekeringsmaatschappij die in het verleden zogenaamde woekerpolissen heeft verkocht. Shame on you;-) Klanten die zo’n polis hebben, wil je nu een alternatief bieden en compenseren voor een eventueel verlies.

Misschien ben je geneigd om je communicatiedoelstelling te omschrijven als ‘klanten informeren over de nieuwe verzekering en de compensatieregeling’.

Laat er nu mijn driedeling eens op los.

De doelstellingen zien er dan bijvoorbeeld als volgt uit:
– Kennis: klanten weten na het lezen van de brief hoe hun nieuwe polis werkt en hoeveel compensatie ze krijgen.
– Houding: klanten staan positiever tegenover ons als verzekeraar omdat we ze proactief een beter alternatief en compensatie bieden.
– Gedrag: klanten geven hun akkoord om de polis administratief te wijzigen en ze geven hun rekeningnummer door voor de compensatie.

Hoe specifieker je de doelstellingen omschrijft, hoe beter de uiteindelijke tekst geschreven kan worden. Een goede communicatieadviseur zal dan ook altijd doorvragen als je de opdracht geeft om ‘een brief op te stellen over …’.

Meer weten over communicatiedoelstellingen?

Heb je hulp nodig om jouw communicatiedoelstellingen om te zetten naar een pakkende tekst die aanzet tot actie? Bel of mail me dan. Ik help graag! 06 48 76 79 96 of info@krispiratie.nl.

Volg mij ook op social media!

Schrijf een reactie