Leestijd: 2 minuten

Zoals je misschien wel weet, werk ik ook als communicatietrainer en tekstschrijver. Met enige regelmaat geef ik bij bedrijven trainingen op het gebied van klantgericht schrijven. Laten we zeggen een moderne vorm van ‘zakelijke correspondentie’.

Nou zijn die trainingen meestal een groot succes (sprak zij bescheiden, ahum) maar er is wel iets wat me vaak frustreert. En dat is dat mensen er achteraf altijd heel blij mee zijn maar van tevoren werkelijk geen idee hadden dat ze het nodig hebben.

Laat me uitleggen hoe zoiets verloopt.

De meeste bedrijven hebben in meer of mindere mate contact met klanten. Of leden, of patiënten of … vul maar in. En de meeste medewerkers van die bedrijven kunnen uiteraard schrijven. En dus lukt het ze ook vaak wel om een brief of mail te produceren en die aan hun klant te sturen.

Tot zover helder lijkt me. Misschien herken je je er zelfs wel in. En anders moet je eens denken aan de brieven of mails die je zelf van instanties of bedrijven krijgt.

Maar slechts weinig bedrijven zijn goed in zakelijk maar vlot, modern maar correct, enthousiast maar niet popiejopie, actief maar niet vermoeiend, wervend maar niet door de strot duwend schrijven.

Een enkele manager of HR-medewerker onderkent dat het beter kan. En schakelt mij dus in. Met als gevolg dat ik op een goede dag voor een groep mensen sta die bij het voorstelrondje al vertellen dat ‘ze wel goed schrijven maar best iets willen leren en er dus blanco in gaan’.

Vervolgens spoelen we even vooruit naar het einde van de dag als het evaluatierondje (hoera!) komt. Dan hoor ik steevast dat mensen zo veel geleerd hebben, dat ze voortaan echt veel actiever gaan schrijven, dat ze het oubollige taalgebruik uit hun teksten gaan weren, dat ze tips en trucs hebben gekregen om vlotter te schrijven en dat ze denken dat ze nu de handvatten hebben om meer van hun klanten gedaan te krijgen.

De moraal van het verhaal: ze gingen er blanco in want ze dachten dat ze echt wel een mailtje konden opstellen en lopen lachend en vol inspiratie de deur uit met een bak aan tips en trucs die ze de volgende dag meteen toepassen.

Zie hier mijn dilemma: ik denk -nee Kris, je weet!- dat ik goede trainingen geef en verstand van zaken heb, maar hoe verkoop je iets aan iemand die zelf niet weet dat hij of zij het nodig heeft?

Natuurlijk heb ik in mijn commerciële opleiding wel geleerd dat je latente behoeftes moet opsporen en aanwakkeren maar dat blijkt in de praktijk toch weerbarstig. Ik laat bedrijven vaak ‘voor- en na-teksten’ lezen waardoor ze echt wel zien dat het ook beter kan. En een groot deel van mijn nieuwe klanten komt via bestaande klanten. Maar als ik nou toch eens De Sleutel zou vinden om het makkelijker te verkopen …..

Herken jij het dat je een product of dienst verkoopt binnen jouw baan of eigen bedrijf waarvan klanten niet direct beseffen dat ze het goed kunnen gebruiken?

Volg mij ook op social media!

Reageren staat uit.