Natuurlijk wist ik dat het bestaat: geld verdienen met bloggen. Ik volg zelf immers heel veel bloggers en ik begrijp heus wel dat ze die reisjes of leuke producten echt niet krijgen omdat ze zo aardig zijn. Daar moet natuurlijk iets tegenover staan. Toch ben ik toen ik dit blog afgelopen juni startte helemaal niet zo bezig geweest met het idee dat ik er ook geld mee zou kunnen verdienen. Nu (noodgedwongen) wel. Ik leg je uit hoe dat zit.

Waarom ging ik dan bloggen?

Simpel. Het is de meest basale motivatie die er is, maar ik blog omdat ik het leuk vind. Ik vind het leuk om te schrijven (daarom ben ik ook tekstschrijver van beroep) en ik vind het leuk om dingen te delen. En met dingen delen bedoel ik dan het delen van persoonlijke ervaringen maar ook het delen van tips. Als iemand op Twitter of Facebook een tip vraagt voor een lekker restaurant in -laten we zeggen- Eindhoven, dan reageer ik direct. Als ik zelf informatie wil over hoe andere ouders hun kinderopvang hebben gekozen dan lees ik dat op blogs. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Ik ga er simpelweg vanuit dat dingen die mij interesseren veel meer mensen zoals ik waarschijnlijk ook interesseren. En dan heb ik helemaal geen marketingtermen als ‘peer pressure’ of ‘influencers’ in mijn achterhoofd.

Maar Kristel, heb je dan nooit gedacht …?

Heel eerlijk? Natuurlijk wel. Als ik een blogger die ik zelf volg een mooi reisje zag maken op uitnodiging van een bepaalde touroperator. Of als ik iemand zag bloggen over een leuk beautyproduct. Een kinderwagen. Of …. vul maar in. Natuurlijk denk je dan weleens: ‘Jeetje, zo’n reisje/beautyproduct/kinderwagen/… zou ik ook wel willen.’ Maar ik denk dat je als blogger de mist in gaat als je je bij voorbaat in je hoofd haalt dat je geld gaat verdienen aan je blog. De meeste bloggers schrijven nog altijd puur voor de hobby en dat lijkt me ook prima.

Vanwaar dan deze overpeinzingen?

Nou, ik werd dus laatst benaderd door een mediabureau met de vraag of ik een betaalde samenwerking zou willen doen. Om te beginnen streelt zoiets toch je ego. Want: je blog wordt opgemerkt en de hersenspinsels die jij zo eenzaam maar wel heel trouw vanachter je bureautje produceert, worden gelezen. Nou zag ik dat ook wel aan de snel groeiende bezoekerscijfers maar toch.

De samenwerking in kwestie

Ik ga hier niet noemen voor welk merk ik zou moeten schrijven maar het was in ieder geval een onderwerp waar ik praktisch geen enkele affiniteit mee heb. Laat ik het met een voorbeeld verduidelijken.

Ik heb geen tuin bij mijn huis en wordt benaderd met de vraag of ik iets wil schrijven over producten voor tuinonderhoud.

Je hoeft niet per definitie positief te schrijven en het mag ook een artikel zijn over wat je voor onderhoudsproducten voor je tuin zou gebruiken als je er een had.

Als het mij om verdienen zou gaan zou ik gedacht hebben ‘f..k it, ik schrijf gewoon een leuk stukje.’ Want dat kan ik best. Hoeveel willekeurige bezoekers van mijn blog weten nou dat ik helemaal geen tuin heb en dus nooit die onderhoudsproducten zal gebruiken?

Het moet wel bij me passen

Maar daar zit ‘m nou net de kneep. Ik wil namelijk authentiek en geloofwaardig zijn en blijven. Laatst las ik een artikel van een blogger die zelf al meerdere malen had aangegeven niet bepaald een goede huisvrouw te zijn. Dat bevestigde ze in dit artikel nog eens maar nu met de toevoeging dat het huishouden doen met stofzuiger X toch ineens een stuk makkelijker werd. En bijna, heel bijna, trapte ik er in. Tot ik onder het artikel zag staan: ‘Dit artikel betreft een samenwerking met stofzuigermerk X.’

En dus besloot ik niet te schrijven over de ‘ tuinonderhoudsproducten’.

Wanneer dan wel geld verdienen met bloggen?

Die vraag probeerde ik dus ook voor mezelf helder te krijgen. En ook nu kom ik weer tot het criterium dat het bij mij, mijn blog en mijn lezers moet passen. En dat zal best van situatie tot situatie verschillen.

In wat wel een vorig leven lijkt, toen ik nog financieel planner was bij een bank, kon ik het al niet over mijn hart verkrijgen: iets verkopen waar ik zelf niet achter sta. En dat achtervolgt me dus nog steeds. Wat overigens niet wil zeggen dat ik per definitie alleen maar positieve reviews zou willen schrijven. Ook daar prikken lezers namelijk zo doorheen.

Heb jij ook een blog en doe je wel eens betaalde opdrachten? En zo ja, wat is dan jouw criterium om een samenwerking al dan niet aan te gaan? Laat het me weten!

Schrijf een reactie