Hier heb ik me vaak in vergist zeg! En nog trap ik er vaak in 😉

Ken je dat? Je haalt je kleuter op uit school en onderweg naar huis vraag je: ‘Hoe was het op school?’ Het antwoord zal meestal zoiets zijn als: ‘Goed.’ En dan ga je de mist in door te vragen: ‘Wat heb je allemaal gedaan?’ En krijg je als antwoord: ‘Weet ik niet meer.’

Herkenbaar?

Daarom krijg je van mij vandaag 20 alternatieve vragen én tips om wel wat meer verhalen los te krijgen over de schooldag.

Waarom is de ‘hoe-was-het-op-school-vraag’ zo lastig?

Voor echt jonge kinderen is die vraag te algemeen. En open vragen zijn prima maar deze is dan weer té open. Dat maakt hem te veelomvattend voor een kinderbrein om te beantwoorden.

Verder is het natuurlijk nogal een cliché? Ieder gesprek met een ander begint vaak met de vraag ‘Hoe gaat het?’ En denk maar eens aan de situatie dat je met je partner de werkdag doorneemt. Dan vraag je vaak ook niet aan hem of haar wat hij allemaal gedaan heeft.

Kaderen dus

Als je dus iets meer te weten wilt komen over wat je kind die dag uitgespookt heeft, zul je je vragen wat meer in moeten kaderen. Een goede tip daarbij is al om een paar thema’s te kiezen. Zo bevraag je je kind de ene dag over de vriendjes, de volgende dag over de lesstof en weer een andere dag over de juf bijvoorbeeld.

Verder is het wel verstandig om open vragen te stellen. Of vragen waar een keuze in zit. Zo moeten ze even nadenken. Ook mag een vraag best een beetje prikkelend zijn.

En ja, dat is best lastig. Maar niet getreurd. Misschien heb je iets aan een van mijn suggesties.

20 alternatieve vragen voor de vraag ‘Hoe was het vandaag op school?’

  1. Heeft er vandaag iemand iets grappigs gedaan?
  2. Wie heeft jou vandaag aan het lachen gemaakt?
  3. Heb je vandaag nog liedjes gezongen?
  4. Heb je een nieuwe letter geleerd?
  5. Welk spelletje heb je in de pauze gedaan?
  6. Wie was er vandaag het aardigste tegen jou?
  7. Als je een toverstafje had, wie had je dan vandaag weg willen toveren?
  8. Welk klasgenootje zag er vandaag het leukste uit?
  9. Wie had er vandaag het lekkerste eten in zijn lunchtrommel?
  10. Heb je vandaag iemand ergens mee kunnen helpen?
  11. Uit welk boek heeft de juf vandaag voorgelezen?
  12. Waren er kindjes ziek vandaag?
  13. Wat vond je het moeilijkste wat je vandaag gedaan hebt?
  14. Wat hoop je dat je morgen gaat doen op school?
  15. Wie heeft het leukste verhaal verteld in de kring?
  16. Wat was het stomste wat je vandaag moest doen?
  17. Was er iemand gevallen met buitenspelen?
  18. Heb je veel plezier gehad tijdens de gymles?
  19. Wat heb jij vandaag aan de juf gevraagd?
  20. Wat heeft de juf vandaag aan jou gevraagd?

Nou zijn dit vragen die je aan zowel jonge als oudere kinderen kunt stellen. Hoe ouder je kind is, hoe meer vragen je aan je repertoire toe kunt voegen natuurlijk. Onderstaande vragen zijn voor kleuters misschien wat lastig te beantwoorden maar voor oudere kinderen weer wel geschikt.

  • Als jij de leraar zou zijn wat zou jij de klas dan leren?
  • Welk klasgenootje is het tegenovergestelde van jou?
  • Als je vandaag over mocht doen, wat zou je dan anders doen?
  • Wat zou je aan school willen veranderen?
  • Welke juf of meester zou je wel in een raket naar de maan willen sturen?

Nog wat tips

Timing is ook erg belangrijk.

Ga je kind niet vragen hoe de dag was als je nog maar net het schoolplein af bent of in de auto of op de fiets zit. Je kind moet ook de indrukken van de dag even kunnen verwerken.

Bij een iets ouder kind kun je ook eerst iets over jouw dag vertellen.

Zeg bijvoorbeeld ‘Zal ik eens vertellen wat het leukste is wat ik vandaag heb meegemaakt?’ Wedden dat jouw kind dan ook iets dergelijks wil vertellen.

Geef eerst een compliment waarmee je een open sfeer creëert.

Denk bijvoorbeeld aan:

‘Jij zit lekker onder het zand. Wat voor spelletje heb je in de zandbak gedaan?’

of

‘Wat kijk jij vrolijk? Wat voor leuks was er vandaag gebeurd op school?’

Vergeet niet om ook door te vragen

Stel dat je bijvoorbeeld vraagt wat je kind het moeilijkste vond wat het die dag gedaan heeft en het antwoord is ‘rekenen’, neem dat dan niet gewoon ter kennisgeving aan. Een goede vervolgvraag zou dan kunnen zijn wat je kind daar zo moeilijk aan vindt.

En als je vraagt waar je kind vandaag een ander kind mee geholpen heeft zou je ook kunnen vragen wat dat met je kind gedaan heeft. ‘Werd je er blij van dat je X kon helpen met de veters strikken?’

Heb jij zelf nog goede vragen of andere tips? Deel ze gerust!

Volg mij ook op social media!

Schrijf een reactie