Leestijd: 4 minuten

Als je mij 10 jaar geleden gezegd zou hebben dat ik a) een kind zou hebben en b) vakantie zou vieren in een bungalowpark, zou ik je in je gezicht hebben uitgelachen. Toch was ik een paar weken geleden mét kind in een bungalowpark. Hoe het beviel? Lees verder.

Van Zweden naar Drenthe

Afgelopen zomer hebben wij met Kiki een rondreis gemaakt door Zweden. Daar schreef ik eerder al over. En hoewel dat supergoed bevallen is, waren we wel steeds onderweg. Er is immers verschil tussen reizen en vakantie vieren (al zit er natuurlijk ook overlap in).

Omdat we ook nog wel zin hadden in een weekje rust vanuit één uitvalsbasis zochten we naar een leuke vakantie in eigen land. Nu heb ik een horrorbeeld van aftandse bungalowparken maar over Hof van Saksen in Drenthe had ik al vaak goede verhalen gehoord. Van mensen die zeker zo kritisch zijn als ik. En dus boekten we voor een weekje een zespersoons (waarover later meer) boerderij voor een week in september.

Hof van Saksen – Algemene indruk

Al bij aankomst viel ons op hoe ruim het resort is opgezet. We werden heel vriendelijk en gastvrij ontvangen en hoewel we nog niet in onze boerderij konden, mochten we al wel gebruik maken van alle faciliteiten. Dus maakten we van de gelegenheid gebruik om het resort vast te verkennen. We lunchten lekker in de brasserie en Kiki wilde natuurlijk meteen Harrewar (de indoorspeeltuin) ontdekken.

Wat ons opviel was dat alles erg schoon en netjes was. Goed georganiseerd ook. Er kwamen op zo’n vrijdag weliswaar heel veel gasten tegelijk aan maar alles verliep heel soepel. De trap in het receptiegebouw werd nog even netjes gepoetst zodat alles klaar was voor de nieuwe gasten.

Hof van Saksen – De Boerderij

Zoals gezegd hadden wij een zespersoons luxe boerderij geboekt. Beide grootouderparen zouden een nachtje komen logeren dus dan hadden we 6 slaapplaatsen nodig. Kiki sliep in haar eigen campingbed al stond er bij aankomst toch ook een campingbedje klaar. Netjes. Wat iets minder netjes was, was dat de kinderstoel in de boerderij nog echt vies was. Sowieso was de bungalow zelf oppervlakkig schoon. Net genoeg om prima in te kunnen verblijven maar niet zo brandschoon als ik het thuis graag heb.

De boerderij was inderdaad behoorlijk luxe en van alle gemakken voorzien. Denk aan een Nespresso-machine, vaatwasser, bad met whirlpool, infraroodsauna, goede Auping-bedden etc. Ook de inrichting was smaakvol. De meubels zagen er netjes uit en zelfs het servies was met aandacht uitgezocht.

Het enige wat een beetje jammer was, was dat de overhangende rieten daken veel licht in de boerderij wegnemen. Zelfs op zonnige dagen moesten we daardoor binnen het licht aan hebben.

We waren erover geïnformeerd dat de gashaarden buiten gebruik zouden zijn omdat ze overal in het park vervangen zouden worden. Tot onze verbazing brandde in onze boerderij juist een lekker vuurtje toen we aankwamen. Bleek dat net die dag een nieuwe gashaard geïnstalleerd was.

Hof van Saksen – Eten en drinken

Honger en dorst hoef je bij Hof van Saksen echt niet te hebben. Er zijn verschillende soorten restaurants op het resort aanwezig. Variërend van een snackbar tot een live-cooking restaurant, een Italiaan, een brasserie en een grand cafe. Voor elk wat wils dus. Niet alle restaurants zijn iedere avond open maar dat mocht de pret niet drukken. Tip: Robin Hood Ribhouse in Drouwen (op een kwartiertje met de auto) is een echte aanrader buiten het resort!

Als je meer zin had om zelf te koken, kon je ook prima terecht bij de supermarkt van het resort die heel goed gesorteerd is.

Hof van Saksen – Vertier

Als je je bij Hof van Saksen verveelt, ligt dat toch echt aan jezelf. Er is namelijk genoeg te doen en voor iedere leeftijdscategorie wordt er wel iets georganiseerd. Wij waren veel te vinden bij de Harrewar waar Kiki naar hartelust kon klimmen, klauteren en glijden. De ballenbak, spoorbaantjes, mega-Legoblokken, ze vond het allemaal geweldig. Verder werd er iedere dag wel een knutselactiviteit georganiseerd of peuterdans, peutergym of peutermuziek. Heel leuk allemaal.

Ook hebben we een dag fietsen gehuurd waarbij je uit heel veel verschillende soorten fietsen kon kiezen. Wel een aanrader trouwens want de omgeving is prachtig.

Het zwembad was ook top. Om te beginnen was het ook hier heel netjes en schoon en ook hier kan iedereen aan zijn trekken komen. Of je nu baantjes wilt trekken, van de diverse glijbanen wilt of lekker bij je kind in het peuterbadje wilt zitten.

Zelfs door de gift shop was ik aangenaam verrast en wie mij kent weet dat ik niet snel aangenaam verrast ben door een winkel ;-). Ze hebben er veel leuke dingen en veel mooie merken. Denk aan: O’Neill, Vingino, Scotch and Soda, Nikkie, Z8, Riverdale en nog veel meer. Niet echt goedkoop, maar wel mooi spul.

Hof van Saksen – Omgeving

Zoals gezegd is de omgeving prachtig en ook daar is voor iedereen van alles te doen. Ga naar Wildlands in Emmen, bezoek het grootste hunebed, shop een dagje in Groningen (half uur rijden) of fiets of wandel door de prachtige omgeving.

Conclusie

10 jaar geleden wilde ik nog niet dood gevonden worden in een bungalowpark. Inmiddels heb ik mijn mening behoorlijk bijgesteld. Ik begreep wel dat Hof van Saksen het pareltje is van de Nederlandse bungalowparken dus of ik een ander park aandurf, weet ik nog niet zo goed. Maar waarom zou ik ook? Het is ons hier zo goed bevallen dat ik best nog eens terug wil komen.

Of je nu een jonger of ouder stel bent, of een gezin met kinderen in welke leeftijdsklasse dan ook, Hof van Saksen kan ik voor iedereen van harte aanraden.

Volg mij ook op social media!