De eeuwige struggle van de moderne mens: hoe krijg ik zo veel mogelijk gedaan in zo min mogelijk tijd. Niet dat ik nou de wijsheid in pacht heb maar ik heb in de loop der jaren best geleerd hoe ik productiever kan werken. Mijn 10 beste tips deel ik met je.

1. Focus

Klinkt simpel maar is soms best lastig. Als ik een tekst voor een klant aan het schrijven ben en er verschijnt een pop-up dat ik Facebook-berichten heb, heb ik soms toch wel de neiging om even te spieken. Niet doen! Sluit alles af waar je niet mee bezig bent en focus je op je taak. Er zijn zelfs apps en programma’s voor gemaakt om afleidingen te blokkeren.

2. Lijstjes maken

Over het maken van lijstjes schreef ik al eerder in mijn artikel over Wunderlist. Er is niets (nou ja, weinig) zo bevredigend als taken van een lijstje af kunnen vinken. Wees wel realistisch. Als je weet dat je maar 5 taken op een dag kunt doen, schrijf er dan geen 10 op. Dat werkt eerder contra-productief.

3. Prioriteiten stellen

In het verlengde van lijstjes maken ligt het stellen van prioriteiten. Zorg dat je aan het begin van de werkdag (of beter eigenlijk nog: de avond ervoor) weet wat je topprioriteiten van de dag zijn. Begin daar als eerste mee en doe pas andere dingen als je prio’s af zijn.

4. De invloed van geluid

Ben je bewust van de invloed die geluid op je productiviteit kan hebben. Als ik sta te koken vind ik het fijn om naar een nieuwsprogramma te luisteren maar als ik een tekst moet schrijven, stoort die verbale afleiding alleen maar. Vind ik het soms te stil om me heen maar is muziek op dat moment niet handig voor de concentratie, dan gebruik ik weleens Coffitivity of Noisli.  Vreemd genoeg zorgen achtergrondgeluiden van een vol café met gemurmel of een fris buitje (?) bij mij voor meer concentratie.

5. Zeg nee

Tja, dat is wel iets dat ik in de loop der jaren heb moeten leren. Toch gaat me dat tegenwoordig goed af. Zeker als ik mijn prio’s nog niet af heb. Als je uitlegt waarom je aan een verzoek geen gehoor kunt geven en zeker als je een alternatief voorstelt, snappen mensen dat heel goed is mijn ervaring.

6. Zorg voor een opgeruimde werkplek

Over deze tip zijn de meningen soms verdeeld. Ik ken mensen die juist prima gedijen in een al dan niet georganiseerde chaos. Ik ben het meest productief met een clean desk. Sowieso: een opgeruimd huis of bureau is een opgeruimd hoofd. Voor mij dan.

7. Zoek afleiding of neem pauze

Niemand kan aan een stuk door maar blijven werken. Loop eens een blokje om of neem even letterlijk afstand van je werk. Als ik thuiswerk, gooi ik tussendoor even een wasje in de machine of doe een klein boodschapje. Na die korte onderbreking kan ik er vervolgens weer tegen. Ken je de ‘pomodoro-techniek‘? Dat is een variant hierop.

8. Sta op tijd op

Op dagen dat JW Kiki naar het kinderdagverblijf brengt, is de verleiding groot om iets langer in bed te blijven liggen. Toch ben ik de rest van de dag productiever als ik ook op tijd opsta. Het doet even pijn maar vaak vind ik het heerlijk als ik om 9 uur ‘s ochtends bijvoorbeeld al wat taken van mijn lijstje heb kunnen strepen.

9. Hou je (langetermijn)doelen in gedachten

Ik stel voor mezelf regelmatig doelen. Doelen voor de korte en middellange termijn. Een kortetermijndoel zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat ik deze week 2 artikelen wil publiceren. Een langetermijndoel is bijvoorbeeld dat ik over een half jaar 3 trainingen verkocht wil hebben. Daar baseer ik mijn taken dan weer op. Zeker een keer per week check ik of de dingen die ik doe mij nog steeds dichter bij mijn doelen brengen. Is dat niet het geval dan ben ik dus blijkbaar met de verkeerde dingen bezig geweest.

10. Beloon jezelf

Natuurlijk! Belonen mag. En dat doe ik ook regelmatig. Nou ren ik niet bij iedere afgevinkte to-do naar een zekere luxetassenwinkel maar ik denk meer in kleine dingen. Een stukje chocola, een fijn tijdschrift of een dagje naar de sauna. Afhankelijk van het resultaat dat je behaald hebt natuurlijk 😉

Heb jij nog een ultieme productiviteitstip? Laat het me weten!

 

Schrijf een reactie