Ik heb een haat-liefdeverhouding met het huishouden doen. Dat zal voor veel mensen wel herkenbaar zijn. Ik vind het heerlijk om in een schoon en opgeruimd huis te wonen maar het idee dat alle handelingen die daarvoor nodig zijn volgende week gewoon weer moeten …. pfft.

Laatst heb ik er eens naar gegoogeld. En toen kwam ik erachter dat veel mensen met een huishoudschema werken. Is dat wat?

Ik doe maar wat maar ben stiekem toch best gestructureerd

Laatst verwonderde ik me er al eens over hoe anderen het doen. Hoe kunnen mensen die fulltime of nagenoeg fulltime werken én een groter huis hebben dan wij, zonder hulp van buitenaf alles toch op rolletjes laten lopen?

Inmiddels weet ik dat dat ook vaak maar schijn is. Misschien lijkt het er wel schoon te zijn maar als je een kastdeur opentrekt, komt de hele inhoud naar je toe. Of de oppas die er immers toch een hele dag per week is, werkt wat huishoudelijke klusjes weg. Of die mensen hebben gewoon geen leven 😉

Maar zonder gekheid, voor mij gaat de slogan over een opgeruimd hoofd en een opgeruimd huis echt wel op.

Voor de meest voorkomende klusjes heb ik zelfs wel een soort van structuur. In Wunderlist heb ik een aantal reminders aangemaakt van klusjes die meerdere keren per week of eens per week moeten gebeuren. En vaak lukt het mij wel om dingen bij te houden maar red ik het niet om bepaalde ruimtes of klussen eens echt grondig aan te pakken. En dan te bedenken dat ik niet eens zo veel werk en we ook niet zo’n groot huis hebben.

Mijn soort-van-schema

De dingen die ik regelmatig doe zijn de volgende:

  • 2 x per week de wc’s poetsen
  • om de week de badkamer grondig poetsen
  • 1 x per week de slaapkamers afstoffen
  • 1 x per week de woonkamer afstoffen
  • 1 x per week het hele huis grondig stofzuigen (en tussendoor uiteraard met de steelstofzuiger bijhouden)
  • 1 x per week de woonkamer dweilen (met de Greenspeed-mop is dat zo gebeurd)
  • 1 x per 2 weken alle vloeren in huis dweilen
  • 1 x per week de bedden verschonen

En dan doe ik tussendoor natuurlijk nog heel veel los-vaste dingen. Dat ik om de week de badkamer grondig poets, wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet tussendoor een keer een doekje door de wastafel heen haal. En wassen, strijken, de vaatwasmachine, de gootsteen met schuurmiddel poetsen etc. heb ik niet op een lijstje staan maar gebeuren gewoon als ze nodig zijn.

Dit is dus mijn definitie van ‘bijhouden’. In de tijd dat we bijvoorbeeld nog 2 katten hadden moest ik veel vaker stofzuigen.

En in opruimen gaat natuurlijk ook veel tijd zitten. We proberen ons aan te wennen om dingen meteen na gebruik op hun plaats terug te leggen maar dat gaat lang niet altijd goed.

‘Andere’ klussen

En dan heb je natuurlijk nog de andere klussen die ook af en toe moeten gebeuren. Denk aan:

  • de ramen wassen
  • deuren poetsen
  • de keuken van binnen en buiten poetsen
  • plinten afstoffen (aargh, wiens idee was het om witte plinten te nemen?)
  • roosters en filters van wasmachine en droger schoonmaken
  • onkruid verwijderen
  • koelkast en vriezer schoonmaken (o ja, dat moet eigenlijk ook ;-))
  • radiatoren schoonmaken
  • filter van de afzuigkap reinigen
  • oven schoonmaken
  • waterkoker ontkalken en koffiezetapparaat (laten) reinigen
  • en zo vergeet ik vast nog veel meer ….

Eerlijk? Deze dingen plan ik niet echt in maar doe ik als ze me echt een doorn in het oog worden.

Een huishoudschema?

Voor dit artikel heb ik wat research gedaan. En dan lees ik dat er heel veel schema’s in omloop zijn die je helpen het huishouden makkelijker te maken. Buiten de standaardklusjes die ik al regelmatig doe, plan je dan dus ook de grotere of minder voorkomende dingen in. Op Pinterest stikt het van de lijstjes. De eens is nog mooier vormgegeven dan de ander.

Hoe doe jij je huishouden?

Heb jij een vaste structuur? Werk je misschien wel met een lijstje? En doe je veel meer (en zo ja, hoe dan?) of minder dan ik in het huishouden?

Reageer gerust in de reacties of op social media. Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen.

Volg mij ook op social media!

1 reactie

  1. Ik pak wat er voor handen ligt buiten de weeklijkse dingen ben ik aan het koken pak ik de kastdeurtjes of de koelkast plannen doe ik nooit want de ene. dag komt er meer uit me handen als het maar opgeruimd is

Schrijf een reactie