Leestijd: 4 minuten

Als je zegt dat je huisarts bent of bij een bank werkt of leerkracht op een basisschool, hebben mensen daar vaak meteen wel een beeld bij. Als je zegt dat je blogger bent, ligt dat nog net iets anders is mijn ervaring. Daarom vertel ik je vandaag meer over de vragen en opmerkingen die ik vaak krijg als ik zeg dat ik blogger ben.

‘Wat grappig, ik weet dat bloggers bestaan maar ik ken er geen.’

Tja wat moet je daar nu op zeggen? Ik weet ook dat hartchirurgen bestaan maar ik heb ook geen hartchirurgen in mijn directe vrienden- en kennissenkring. Maar er zijn er steeds meer beste mensen: bloggers 😉

‘Kun je daar je werk van maken en geld mee verdienen dan?’

Nou, dat eerste kan heel makkelijk. Gewoon een kwestie van beginnen. Dat laatste kan natuurlijk ook maar is iets lastiger. Laat me dat uitleggen.

Bloggen als baan

Net als iedere andere baan is bloggen natuurlijk een kwestie van gewoon doen en er je hele ziel en zaligheid in steken. Ik kan nu – na ruim een jaar – zeggen dat ik van mijn hobby mijn werk gemaakt heb. Maar net als de secretaresse of de programmeur, begin ik ’s ochtends gewoon met werken, werk ik een takenlijst af en trek ik om 5 uur (of eerder of later) de deur van mijn werkkamer weer dicht. Zo bezien is het dus gewoon werk.

Dan de vraag of je er geld mee kunt verdienen. Natuurlijk kan dat. Daarvoor moet je alleen of een hele lange adem hebben of een uniek blog in een bepaalde niche op de markt zetten waarmee je wel snel kunt verdienen.

Geld verdienen met een blog

Bloggers worden steeds interessanter voor merken. Een moeder met een groot bereik aan volgers die een bepaald kinderkledingmerk aanprijst, heeft natuurlijk een bepaalde ‘waarde’ voor dat merk. Dat merk kan natuurlijk advertenties plaatsen in de diverse oudertijdschriften maar ook een blogger (of andere influencer) benaderen om mee samen te werken. Het merk betaalt de blogger dan voor het plaatsen van berichten of het meedoen aan een campagne.

Maar, en nu komt een beetje de crux, om interessant te worden voor merken moet je natuurlijk eerst een flink lezerspubliek hebben. En voordat je een groot en trouw lezerspubliek hebt, moet je wel eerst heel veel content publiceren. Veel en regelmatig. Anders haakt je publiek even zo vrolijk weer af. En dat kost tijd. Veel tijd. Om je een idee te geven: mijn lezerspubliek is afgelopen jaar vertienvoudigd maar eigenlijk word ik nu pas een klein beetje interessant voor merken en adverteerders. Een heel klein beetje. Rijk zul je van bloggen dus ook niet snel worden (uitzonderingen daargelaten). Zeker niet als je bedenkt dat je een hele lange aanlooptijd nodig hebt voordat je überhaupt geld kunt verdienen. Maar een normale boterham verdienen met een baan als blogger kan dus wel degelijk.

‘Wat doe je dan de hele dag?’

Het meest voor de hand liggende is natuurlijk: content maken. Artikelen schrijven dus. Maar hoewel je als een dolle, willekeurige artikelen kunt gaan schrijven is het wel handig om daar wat structuur in aan te brengen. En dat kost ook tijd. Zo werk ik bijvoorbeeld met een contentkalender. Daarin staan bijvoorbeeld de vaste rubrieken op mijn blog maar ook een aantal dagen in het jaar waar je weer content aan kunt koppelen. Denk aan de reguliere feestdagen (kerstrecepten!) of aan tips voor in de vakantie. Maar ook aan Wereld Chocolade Dag of Nationale Broer- en Zus Dag. Die artikelen plan je dus in de loop van een jaar. Verder zorg ik ervoor dat ik niet 4 artikelen in 1 week publiceer over beauty of opvoeding. Dat plannen is dus ook een aardig klusje.

En buiten het gewone schrijven moet je natuurlijk ook je artikelen redigeren, voorzien van beeldmateriaal (heel arbeidsintensief!) en ervoor zorgen dat ze ook door zoekmachines goed gevonden worden. Tot slot gaat er ook veel tijd zitten in het bijhouden van je socialmediakanalen, je mail en je reacties op artikelen. Zonder interactie haakt je publiek immers ook snel af.

Af en toe doe ik ook een campagne op bijvoorbeeld Facebook dus dat vergt ook een goede monitoring.

En over monitoring gesproken. Je moet natuurlijk ook goed bijhouden wat je bezoekers interessant vinden. Hoe komen ze op de site? Waar zoeken ze naar? Welke artikelen worden het best gelezen etc.

Uiteraard moet ik mijn site ook technisch beheren. Gelukkig heb ik daar zelf aardig wat kennis van maar je moet ook af en toe updates draaien, plugins installeren, je theme aanpassen etcetera.

Tot slot kun je als blogger ook naar events gaan om daar verslag van te doen. Daarvoor kun je uitgenodigd worden door een merk of een persbureau of natuurlijk gewoon op eigen gelegenheid gaan (Denk aan de Negenmaandenbeurs als je blogt voor jonge ouders of de vt wonen & design beurs als je blogt over wonen).

‘Waar haal je je inspiratie vandaan?’

Hierop zou ik bijna zeggen: overal. Al moet ik zeggen dat er weken zijn dat ik zo 10 artikelen uit mijn mouw schud en in andere weken ik het echt moet zoeken.

Maar goed, inspiratie kan overal vandaan komen. Mijn meeste inspiratie haal ik uit eigen ervaringen en dingen die ik persoonlijk beleefd heb. Denk aan verslagen van leuke reizen of tripjes. Het kan gaan om het reviewen van een goed restaurant waar ik gegeten heb. Of om het beschrijven van een product waar ik enthousiast over ben. Soms lees ik iets in een tijdschrift waar ik dan graag ook een mening over wil geven. Of er gebeurt iets op school of het kinderdagverblijf waar veel reuring over ontstaan is. Meestal zijn dit ook de artikelen die het best gelezen worden.

En natuurlijk zijn er ook veel persoonlijke verhalen. Hoe kan het dat ik een kind heb, terwijl ik toch altijd ‘bewust kinderloos‘ was? Of waarom ga ik liever niet mee naar zwemles met Kiki? En zo kan alles dus als inspiratie dienen. Je moet er alleen wel een beetje een antenne voor ontwikkelen. En ervoor waken dat je origineel blijft en niet schrijft over dingen waar iedere blogger al over schrijft. Al ontkom je aan dat laatste natuurlijk niet altijd omdat je nu eenmaal vaak dezelfde interesses kunt hebben als anderen als je in de dezelfde levensfase zit.

Heb jij nog meer vragen over bloggen? Laat ze dan achter in de reacties. Kan ik ze mooi weer beantwoorden.

Volg mij ook op social media!

Reageren staat uit.